Tren styrke ute

I dette innlegget får du tips til en rekke styrkeøvelser som er supre å gjøre utendørs. Med en benk, eller en annen form for forhøyning, kan du få deg en skikkelig effektiv styrkeøkt. Nederst i dette innlegget gir jeg eksempel på hvordan du kan sette sammen en helkroppsøkt av øvelsene jeg presenterer under.

Pushups

Trappesteg med utfall

Dips

Nedsenk

Triceps-press

Bulgarsk utfall

Ettbens spenst

Hengende hofteløft

Crunch

Sånn kan utføre økta

Uansett om du velger ut noen få av øvelsene, eller vil kjøre en helkroppsøkt med alle øvelsene, vil jeg anbefale deg å gjøre minst tre, og kanskje fire-fem serier av de øvelsene du velger ut. Ved å jobbe rolig og kontrollert, kan man få ordentlig god styrkeeffekt uten tungt utstyr tilgjengelig.

To og to øvelser

Du kan sette sammen to og to øvelser. Ved å sette sammen en øvelse for overkroppen med en øvelse for beina, trenger du kortere eller nesten ingen pausetid mellom øvelsene, litt avhengig av grunnform og kondisjon. Her er et forslag til hvordan du kan sette sammen to og to øvelser. Gjør den første øvelsen i 30-40 sekunder, eller 6-10 repetisjoner om du foretrekker det, før du går direkte over til den andre øvelsen. Gjenta alle øvelsene 3-4 runder hver, før du går til to nye øvelser. Alle øvelsene vises i denne rekkefølgen over:

  1. Puhups og trappesteg (en hel runde på hvert bein)
  2. Dips og nedsenk (en hel runde på hvert bein)
  3. Triceps-press og bulgarsk utfall (en hel runde på hvert bein)
  4. Båten og hofteløft (en hel runde på hvert bein om du velger ettbens-versjonen av hofteløft)

Sirkeltrening

Økta kan gjerne utføres som en sirkeltrening, hvor du gjør hver øvelse i 30-40 sekunder, før du går videre til neste øvelse. Legg inn 15-20 sekunder pause mellom øvelsene ved behov og gjenta da hele sirkelen 3-4 runder.

September 2, 2021